Visie op leren

Sommige mensen denken dat leren iets is van veel herhaling of stampwerk. Geen van beide is correct.

Leren is een activiteit gericht op een doel zoals: kennis, inzicht, vaardigheden en/of toepassingen.

Leren is tevens een activiteit die je eventueel met behulp van anderen kunt doen, echter meestal zal je toch zelf je inzet moeten leveren.

Voor veel mensen is het onbekend dat ieder individu zijn/haar eigen persoonlijke leerstijl heeft.  Wanneer je geen kennis over je eigen leerstijl hebt, dan is de kans groot dat je vele inzet en motivatie weinig oplevert.

Tijdens onze training komen diverse leermethodes aanbod en wellicht geeft dit jou de eyeopener waar je al jaren op zat te wachten.

Doelgroep:

  • Mensen/studenten die regelmatig worden geconfronteerd met nieuwe leerstof en die benieuwd zijn naar welke leerstijl voor hun het beste werkt.
  • Docenten die onbekend zijn met de leerstijlen van hun leerlingen c.q. studenten.

Welke leermethodes zullen aan de orde komen:

Kolb: werkt conform een cirkel. In principe komen alle leerstijlen daarin aanbod. Het is zaak uit te zoeken tot welke groep je behoort en dat je de stijlen herkent. De cirkel is gebaseerd op de volgende principes:

-          De bezinner

-          De denker

-          De beslisser

-          De doener

Wanneer je begrijpt welke stijl bij jou hoort, dan is het voor jou tijdens een groepsopdracht ook duidelijk welke taken je wel of vooral niet op je moet nemen.

Vermunt: werkt net als Kolb ook met vier leerstijlen, maar het verschil zit in de motivatie en het gedrag waarmee de student leert. Kolb werkt met verschillende leerfasen, terwijl Vermunt de leerstijlen zonder onderling verband ziet. Een  leerstijl kan veranderen wanneer de context wordt veranderd.

De leerstijlen van Vermunt zien er als volgt uit:

  • Betekenisgericht
  • Reproductiegericht
  • Toepassingsgericht
  • Ongericht

Wanneer je begrijpt welke leerstijl je hanteert, dan kun je wellicht de context aanpassen naar een beter passend kader.

Meervoudige intelligentie ( Gardner):

Sommige mensen kunnen amper stil zitten wanneer er iets uitgelegd wordt. Andere zijn stil, moeten de leerstof verwerken en hebben eerst bedenktijd nodig. Ieder mens bezit een bepaalde intelligentie die ontwikkelbaar is.  Iedereen kan meer dan alleen lezen, schrijven en rekenen. Het is soms de vraag waar jouw natuurlijke talent ligt?

  • Verbaal-linguïstisch
  • Muzikaal-ritmisch
  • Intrapersoonlijk
  • Interpersoonlijk
  • Lichamelijk-kinesthetisch
  • Visueel-ruimtelijk
  • Logisch-Mathematisch
  • Naturalistisch-ecologisch

Mindmapping (Buzan):

Hersenen bestaan uit twee delen: de linker- en rechterhersenhelft. Helaas gebruiken wij  bij leren meestal maar één hersendeel.

Mindmapping is erop gericht om beide hersenhelften tegelijkertijd in te zetten.  Hierdoor versnelt  niet alleen  het leerproces, maar kunt u zich later de zaken nog goed herinneren. Het geheugen en hersencapaciteit wordt immers via mindmapping twee maal zo groot.

Tegenovergesteld dus aan “stampwerk” waarbij we in die bewuste week de toets nog prima konden maken, maar waarbij we eigenlijk het meeste een week later alweer vergeten waren.

De techniek van mindmapping is geschikt voor het maken van uittreksels, structureren van gegevens, aantekeningen etc.

Tevens is mindmappen een goed middel voor mensen met dyslexie, want je hoeft immers minder te schrijven en te lezen.

Training: Vanwege de intensiteit van de training is het advies om voor het theoretische gedeelte twee keer een dagdeel van vier uur te reserveren.  

Om de training te leren toepassen op eigen leermethode kan men een extra dag inplannen. Wanneer men hiervoor kiest, dan zit er huiswerk en testen aan de training verbonden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>